peterenannelies.reismee.nl

Hospital, Kilwa Kisiwani & Usambara Mountains

Ja, het liep dan toch niet helemaal volgens de planning ... Maar deze keer lag het dan eens voor de verandering aan onszelf. Op vrijdagavond voelde Peter zich toch ineens niet zo goed. Koorts die toch begon op te lopen, en het was al een tijdje aan het sluimeren, dus besloten we toch maar even langs het ziekenhuis te passeren voor een malariatest te doen. 75 eurocent later bleek het toch niet om malaria te gaan. Dus moesten ze verder denken. Tja, wat kan je dan beter doen dan even om te beginnen op de weegschaal te gaan staan. Bij het vakje koorts vulde onze verpleegster plichtsgetrouw 37 graden in. Want dit had ze goed onthouden ... Hoewel het eigenlijk bijna 39 graden hoorde te zijn. De dokter concludeerde uit ons verhaal dat het waarschijnlijk om een of andere voedselvergiftiging zou gaan, dus werd de nodige medicatie voorgeschreven. Een hele lijst ... en voor we het goed en wel doorhadden lag Peter aan de bakster in een ziekenhuisbedje. Waar nog een geweldige muis nadien onder tevoorschijn kwam. Maar het klinkt misschien erger dan het is, want het heeft wel goed geholpen. De dag nadien moesten we nog twee keer passeren voor een nieuwe bakster en dan konden we nadien met een dagje vertraging vertrekken. Gelukkig was er best een toffe zuster, die het wel heel leuk vond om een blanke te verzorgen en de nodige humor erin bracht.

Ons busticketje bleek vals te zijn ... Maar met wat hulp van onze aardige taxi chauffeur, konden we er toch nog een echt ticketje van maken en met een andere bus meerijden naar Kilwa Masoko. Wel een beetje te veel betaald, maar we waren eindelijk terug op weg ... De weg was behoorlijk goed, buiten een zanderig stuk van 50 km waar je dan ongeveer een tweetal uur over doet. Rond de middag aangekomen, een tuktuk genomen naar ons resort ... Ja, zo kan je het wel noemen, waar buiten ons geen enkele gast te bespeuren was. Best een beetje vreemd, maar echt toeristisch kan je dit deel van Tanzania nog niet echt noemen. We zaten met onze banda op zo`n 10meter van een wit strand, bezaaid met prachtige schelpen. Met dhows en vissers op het water, kleurrijke mensen die passeren, vogels die in het laagstaande water naar eten zoeken, ontelbare krabben die putjes in het zand graven voor het opkomende tij, ... voelde dit werkelijk al als een stukje paradijslijk Zanzibar aan. Het eten was ook om je vingers bij af te likken. We hebben zelfs een werkelijke delicatesse gegeten. Een hele krab met een cocktailsausje. Hmmm ... In Belgie zouden we er nogal geld aan kwijt zijn geweest. En het was gewoon eens zalig om iets anders op je bord te krijgen dan de gewoonlijke dingen. En dit was dan nog maar het voorgerechtje ... Voor het dessert hebben we toch maar vriendelijke gepast. Ze deden echt wel hun best voor de enige gasten. Leuk leuk.

De dag nadien bezochten we de ruines van Kilwa Kisiwani, een werelderfgoed van Unesco. Met de nodige afdingkunsten hebben we dit toch voor een redelijke prijs kunnen ondernemen. Eerst vaarden we naar het eiland (Kilwa Kisiwani betekent letterlijk Kilwa op het eiland) met een dhow. Ja, ook heel erg mooi! Een soort van houten zeilboot. Ging redelijk vlot. Op het eiland kan je dan alle overgebleven ruines bezoeken van voornamelijk Arabische cultuur met hier en daar wat extra invloeden, waaronder een fort, moskee, paleis, ... We hebben er erg van genoten. Ook mooi om de felblauwe zee telkens op de achtergrond te zien, en de mangroves. Na een tweetal uurtjes terug met onze dhow naar Kilwa Masoko aan de overkant. De dag nadien hebben we van een dagje strand genoten. Boekje lezen, strandwandeling, schelpjes zoeken als een kind, ... en uiteraard weer culinair genot `s avonds.

De volgende dag werden we iets te vroeg uit ons bed gezet door onze geregelde taxi chauffeur die ons om kwart na 5 moest ophalen maar om 4u40 al op onze deur klopte. Heel traag opgestaan en dan vertrokken om op tijd de bus te halen naar Dar es Salaam. Ja, weeral ... het is een centrale doorreisstad. Dus hier aangekomen ons geinstalleerd, en ons busticketje voor de volgende dag geregeld naar Lushoto. Ook lekker gegeten in de stad, ja ... hier kan je toch al eens een ander menuutje ook vinden dan de typische dorpsgerechtjes. `s Avonds zijn we nog gezellig pintjes gaan drinken in een chiquer hotel met dakterras, samen met Florian ... die we terug tegenkwamen. Hadden we voorheen in Matema Beach leren kennen.

De volgende dag weer de bus op richting Usambara Mountains. Dit ligt in het noorden van Tanzania. Vanuit Lushoto kan je dagtochten ondernemen, zelfstandig of met een gids. En enkele daagjes trekken leek ons wel een fijne afwisseling. Bij het busstation even wat gedoe met plaatselijke gidsen die je op straat wat lastig vallen. Maar we kennen het ondertussen wel en wandelen gewoon rechtstreeks naar ons hotel, met wat gidsen die hopeloos achter ons aan blijven huppelen. Maar buiten dit, is Lushoto een heel erg rustig en relaxed stadje. Prachtig gelegen. Ook best mooi en betaalbaar hotel gevonden, waar je wel een uur of meer op je eten moet wachten, maar dit konden we dan wel incalculeren.

De eerste dag wandelen we naar het Irente Viewpoint. Van hieruit heb je een mooi zicht op de Maasai Steppen. Heel leuk, vriendelijke mensen op weg die je hartelijk begroeten en kindjes die uitgelaten Mzungu roepen. Een jongen liet ons ook kennismaken met een kameleon, die we maar heel eventjes op ons hand lieten lopen. Aangekomen aan het viewpoint heb je echt een uitzonderlijk zicht op de onderliggende steppen. Een vlakte die zich uitspreid, en waartegen de bergen verticaal lijken op te klimmen. Best bijzonder ook, je zit letterlijk met je hoofd in de wolken.Die in flarden voorbijvliegen en soms wat klammig aanvoelen. Na van het uitzicht genoten te hebben, gingen we richting Irente Farm. Door een beetje westerse invloed, hebben ze hier ook een geweldige lunch waar we van heerlijk van gegeten hebben: echte kaas!!! kruidenkaas, verse confituur (en niet die chemische brol die je ergens anders krijgt), echt brood!!! advocado, ... Onze smaakpapillen waanden zich even in de hemel.

`s Avonds kregen we dan ook nog goed nieuws over onze safari. Omdat we gehoord hadden dat het plannen in Arusha op de moment zelf echt niet aangenaam is door de sfeer van aanklampende proppers in de stad, hadden we op voorhand al wat zitten mailen. Om onze safari betaalbaar te houden, zochten we nog een ander koppel voor de prijs wat mee te delen voor een budget camping safari. En met de goede service van African Scenic Safaris vertrekken we komende maandag voor een 5daagse safari naar de Serengeti, Ngorongoro & Lake Manyara. Superleuk. We kijken er al naar uit.

Dus hadden we vandaag nog een dagje in de Usambara Mountains over alvorens we morgen voor onze safari naar Moshi afreizen (waar we de Kilimanjaro hopelijk goed kunnen bewonderen). Met onze gids via het hotel vertrokken we voor een dagtocht door het Magamba Rainforest en naar de Nkuzi watervallen. In de voormiddag best een hele mooie wandeling door het regenwoud. Jammer genoeg wel maar 1 aapje in de verte gezien. Verder nog tot de top van de Magamba Peak geklommen, van waar het uitzicht ook weids en mooi was. Verder waren de bomen en de natuur indrukwekkend genoeg ... En wat ook best indrukwekkend was, was ons bezoekje aan de grot!! In het bos staat een grot waarvan de Duitsers in de wereldoorlog gebruik maakten om te schuilen voor de Engelsen. Onze gids vroeg of we een kijkje wilden nemen binnenin, ja hoor ... Plots bleek dat we omsingeld waren door vleermuizen die bijna in je gezicht vlogenen dat vooral Annelies zo snel mogelijk die grot terug uit wilde. Oef!! De tocht in de namiddag was iets minder. Vooral ver wandelen over de gewone weg, om dan uiteindelijk een kleine waterval te zien ... Ach ja. Nadien snelle lift terug gevonden naar ons hotel. We hebben er vandaag toch maar eventjes 16 km opzitten. Dus zullen we vanavond lekker slapen!

lambert

Hey Peter en Annelies,
Ik waan me helemaal in afrika door de levendige schrijfstijl en mijn voorstellingsvermogen
geniet morgen van de safari
Ik ben benieuwd naar de foto's en het volgende stuk over jullie reis
groetjes Lambert

Jeannine

Oei ,oei Peter ..gelukkig wel geen malaria ...
Weer genoten van jullie levendige schrijfstijl zoals Lambert zegt .....al dat mooi's dat jullie daar aan landschappen te zien krijgen , hopelijk heb je veel foto's en toch ook wel heel lekker eten tussendoor ...en die safari zal ook de moeite zijn toy ,toy Jeannine

guy diidelez

Amaai zeg Peter (of is het Annelies die de teksten schrijft?) straks worden wij nog collega's. Je ziet die dingen echt voor je ogen gebeuren. Ik hou alvast een stoeltje voor je vrij op de boekenbeurs die er stilaan aankomt..

Pieter & Hanne

Weerom een schitterend verhaal en zoals de voorgangers hier al zeggen. Je kan je het al volledig voorstellen !! Publiciren jullie verhalen...
Hopelijk is Peter nu volledig genezen en kunnen jullie genieten van de laatste maand in Afrika !!
Geniet van jullie safari en wij kijken alvast uit naar het volgende reisverhaal...

Groetjes,

Pieter & Hanne

Sonja Vermeiren

't Ja, 'k val een beetje in herhaling maar inderdaad weer super leuk om te lezen! Benieuwd naar de safariverhalen ...
Gelukkig viel het allemaal nog mee met Peter! Hij heeft vorige keer zijn portie al wel gehad hé.

veel liefs!! x