peterenannelies.reismee.nl

Safari

Na de Usambara Mountains zijn we op zondag met de bus naar Moshi gereden. Zoals meestal duurde de busrit toch iets langer dan verwacht... Ook was het nogal heel warm in de bus en zat Peter niet op de meest ideale plek: op de motor. Het gevolg was dan ook dat hij letterlijk een verbrand achterwerk had. Gelukkig geen al te erge brandwonden en na een paar dagen was er al niets meer van te zien. Annelies had een iets comfortabelere plek maar kreeg toch ook af en toe een de boezem van een Afrikaanse tegen haar gezicht gedrukt. We stonden ook scherp bij aankomst in het busstation dat in de reisgids als de hel van Afrika werd omschreven, maar dit was toch zwaar overdreven en het was erg rustig!

In Moshi hadden we een hotel met een mooie rooftopbar en als je geluk hebt kan je vanhieruit de Kilimanjaro (hoogste berg van Afrika) zien. Vaak krijg je hem niet te zien omdat hij verborgen ligt achter de wolken. Maar wij hadden geluk en hebben hem kunnen bewonderen met op ons tafeltje uiteraard een Kilimanjaro bier en een Kilimanjaro water. We merkten dit ook aan de hoeveelheid Chinezen die met hun fototoestel tevoorschijn kwamen om letterlijk van alles een foto te trekken ... Ook hadden we een zwembad in het hotel waar we een minuutje afkoeling vonden, maar verder trok het toch op niets van onderhoud dus zijn we maar gewoon verder onder de douche gaan afkoelen.

Maandag zijn we dan vertrokken naar de nationale parken van Tanzania. Het was voor ons best wel vreemd om nu volledig in het klassieke toeristencircuit te zitten en ons voor 5 dagen van niets iets te moeten aantrekken. We gingen op stap met een degelijke jeep, een gids en een kok. Op zich ook wel eens relaxed nadat we hier 1.5 maand steeds voor alles moeten onderhandelen.

Op maandag zijn we na een lange rit aangekomen in Manyara NP. Dit is een relatief klein park, maar wij vonden het wel de moeite. We hebben toch heel wat diertjes kunnen zien: zebra`s, giraffen, olifanten, nijlpaarden, gnoes, buffels, aapjes, gazelles, allerlei vogels (maar daar is onze kennis eerder beperkt van), en nog een hele hoop andere.

De volgende dag vertrokken we naar het bekendere Serengeti NP. Het was wel een heel eind rijden over een slechte weg, maar op zich zeker de moeite. Onderweg zijn we nog even gestopt aan een archeologische site waar de eerste bewijsbare voetstappen van rechtoplopende voorlopers van de mens zijn gevonden. Zoalsgewoonlijk vergezeld van een klein en typisch Afrikaans museumtje. Ook kregen we op een picknickplek wat meer uitleg hierover van een gids ... en hier bleken ook veel vogeltjes te zitten die je niet mocht voeren, dit stond duidelijk overal aangegeven. Dan heb je er natuurlijk altijd iemand tussen die dit wel doet ... die vogels werden even gek ... en de gids ook een beetje.Op een schoolse manier wees hij met zijn stokje op het bord `Don`t feed the birds, it`s not allowed`. Best even grappig.

We zagen al heel wat moois die eerste dag in Serengeti. Zo zagen we een leeuw die een hapje zebra aan het opeten was. `s Avonds dan in het hart van het nationale park ons tentje opgezet en hier zullen we dan 2 nachten slapen. Natuurlijk krijg je dan gekke verhalen te horen over jaren geleden toen er een leeuw in de toiletten zat ... Want ja, die plekken zijn eigenlijk niet echt afgeschermd van het park ... Tenzij je die drie stenen op de weg meetelt die hen moeten afschrikken. De kok deed trouwens zijn best om ons te verwennen en wist iedere keer een lekkere (veel te veel) maaltijd klaar te maken. Met tonnetjes zijn we de laatste dag terug in de jeep gerold.

Woensdag dan twee `game-drives` gedaan in de Serengeti. De voormiddag game-drive was heel knap, een leeuw, een jachtluipaard, een kudde zebra`s, ... Al blijft het toch een beetje een vreemd concept om dan met zo`n jeep naar de wilde beestjes te gaan kijken. Die beesten kijken zelfs al niet meer op wanneer er 15 jeeps met mensen naar hun aan het kijken zijn.

Om de kosten wat te drukken hadden we deze safari geboekt met een ander koppel. We hadden deze mensen echter op voorhand niet gezien... en maar goed ook.... Soms vielen ze wel mee, maar soms maakten ze er precies een hobby van om de meest belachelijke vragen te stellen. Hun favoriete vraag was de repetitieve: de gids vertelt iets en 5 minuten later vraag je exact hetzelfde (vb: gids vertelt dat nijlpaarden `s nachts gaan eten, 5 minuten later vraag je dan heel geinteresseerd wanneer nijlpaarden nu eigenlijk gaan eten...) Soms beetje irritant, maar meestal gewoon lachverwekkend.

Op donderdag ochtend hebben we dan nog een game-drive gedaan en dan vertrokken naar de ngorongorokrater. Dit is een krater van ongeveer 20km op 20km (zijn niet de exacte cijfers, waarvoor onze excuses) waar zeer veel beesten samen leven en je dan ook eigenlijk een soort grote zoo hebt. `s nachts hebben we op de rand van de krater geslapen en de volgende ochtend zijn we dan heel vroeg vertrokken om zoveel mogelijk van de krater te zien. Onze verwachtingen werden volledig ingelost: heel die krater zit echt vol wilde dieren. Enkel een neushoorn kregen we niet te zien. Dus de Big Five hebben we gemist ... Maar het was een mooie big four!! Na die rit zijn we dan terug vertrokken naar Moshi.

Zaterdag een rustdagje genomen in Moshi: rustig onbijtje genomen, beetje rondgekuierd in de stad, plaatsje gevonden waar je echte koffie kan drinken (ondanks Tanzania zeer veel koffie exporteert kan je bijna nergens goede koffie drinken), verplichte souvenirs gekocht,...

Zondag dan terug naar Dar es Salaam. We boekten de luxe bus en we moeten toegeven het was echt in orde, zeker de film die we op de bus te zien kregen was de max: hij duurde bij benadering 5u en ging eigenlijk over niets... Buiten over misverstanden en het vinden van je ware liefde. Het is vooral leuk om te zien hoe de lokale bevolking er in opgaat en meeleeft met zo`n film. Helemaal te gek vinden ze het.

Vandaag in Dar terug. Het museum en de botanische tuin bezocht. Het lostte helemaal onze verwachtingen in. Hier en daar is het run down, en alles is wel interessant genoeg om een plekje in het museum te geven. Morgen nemen we de ferry naar zanzibar!! Nu is het tijd om te relaxen!

sophie

amai, weer veel nieuwe fotootjes, leuk! :)
geniet er nog van!!!
xxx

Dirk Van Opdorp

Leuk om te lezen dat het goed met jullie gaat!
Geniet er nog van!

lambert

geweldige foto's
btw. de staf dag was .... natuurlijk een succes!!!!:-)

Kitty

Hallo Peter en Annelies,

Wat een verhalen en avonturen! Super dat je zoiets kan meemaken. En wat een mooie locaties. Geniet er nog met volle teugen van!
Veel groeten,
Kitty

Kim

Hee Annelies en Peter,

Geniet er nog van in Zanzibar! Peter heeft onderweg precies toch al wat pech gehad maar laat u nog maar even in de watten leggen.

Groetjes,

Kim en stijn

Hoi

Prachtige foto's, leuke verhalen. De safari is echt nen topper denk ik :-)
Relax nu maar goed en geniet ten volle van de laatste dagen!

Liefs, Nele

Nathalie Feyaerts

Hi Peter!

Ik ben stiekem echt jaloers....zo'n mooie foto's! Waarschijnlijk ben jij in de verste verte nog niet aan 't werk aan 't denken, maar de gasten hadden vandaag toch wel aangegeven dat ze u missen! :) Geniet er nog maar eerst van!

Nathalie

Sonja Vermeiren

Waaw, wat een geweldig verhaal weeral en zo'n schoon foto's!!
x