peterenannelies.reismee.nl

Zanzibar

Al even niets van ons laten horen... We gingen dan ook relaxen op Zanzibar he.

De dag voor we vertrokken hadden we een ferry naar het eiland Zanzibar geregeld. We hadden een snelle ferry geboekt en we zouden er in 1.5u moeten zijn. Uiteindelijk bleek de boeking toch niet helemaal te zijn wat we dachten en gingen we met een andere ferrymaatschappij naar Zanzibar. Op zich viel het nog wel mee, al leek de andere ons iets comfortabeler. Zeker in het begin hadden we wel wat last van de golvingen van de boot. En Peter voelde zich al niet zo lekker en belandde wittekes in de frisse lucht op het achterdek.

Na een dikke 2u aangekomen in Stone Town (grootste stad op Zanzibar). We hadden de dag ervoor een pick-up kunnen regelen. Dit was wel heel relaxed na al ons ander vervoer. Eerst nog een colaatje gaan drinken en dan rechtstreeks naar Paje, een mooi plaatsje aan de zee. We hadden al wat foto`s van het mooie, paradijselijkestrand gezien en maar we hadden toch niet gedacht dat het zo mooi als op de foto`s zouzijn... Het klassieke, eindeloze, witte zandstrand met een blauwe oceaan.... Hier zullen we zeker van genieten na 1.5 maand reizen. Dachten we tenminste! Een of ander bacterie dacht er iets anders over en zorgde ervoor dat Peter ziek werd. De klassieke kenmerken van een of andere vieze bacterie traden dan ook op (we zullen hier nu niet in detail omschrijven wat dit exact inhoudt). Maar op zich zaten we nog altijd op een zeer mooie locatie en konden we zeker nog wat genieten. Na het nemen van wat antibiotica ging het iedere dag wat beter. We kunnen dan ook meer en meer genieten van het prachtige strand. Ook hebben we een snorkel uitstapje gedaan. Op zich wel leuk om Nemo zo eens in het echt te zien. Al waren die paar waterslangen wel iets te veel moois aan het oog, volgens Annelies. Maar het was wel een heel mooie onderwaterervaring!

Na een dag of 5 in Paje te zijn gebleven zijn we terug naar Stone Town gegaan. Hier hebben we de oude stad wat verkend (best leuk om hier wat rond te lopen). We verschoten wel fameus hoe toeristisch het hier is. De afgelopen 1.5 maand werden we constant aangesproken omdat ze het nog steeds bijzonder vinden om een blanke te zien. In Zanzibar is dit lang niet meer het geval en zie je de toeristen dan ook met horden lopen. Troepen met camera`s uitgerust. Ook het publiek dat enkel een tweetal weken zanzibar boekt, en weinig echt beeld hebben van het Afrikaanse leven. Zo vond een Hollandse uit ons hotel het vreemd dat je buiten de stad, in de dorpjes zo eens geen restaurantje aan de weg tegenkomt ... Tja, van zo`n dingen kijken we al niet meer op natuurlijk.

Stone Twown was echt de moeite. Heel gezellig stadje. Veel winkeltjes, en uiteraard de nodige irritante verkopertjes erbij die 5 keer de gewone prijs vragen, ... maar qua assertiviteit en afdingvermogen zijn we toch al gegroeid. Dus onze rugzak is enkele kilootjes zwaarder nu voor de terugtocht naar Belgie. Verder wat museums bezocht, het ene al wat interessanter als het andere. Het oude fort bleek binnenin gewoon een verzameling toeristenstalletjes te zijn, al waren het voormalige paleis van de sultan en het `house of wonders` echt wel heel erg mooi!

Vanuit Stone town hebben we twee zeer toeristische uitstappen gedaan. Best weervreemd om zo in het toeristencircuit terecht te komen en met een hoop blanken rond te lopen.We hebben een dag de spice-tour gedaan, iets wat erg gekend is op zanzibar. Onze gids leidde ons ook erg `toeristisch` rond, wat wel een beetje als bandwerk aanvoelt ... maar het was toch leuk om verschillende kruiden toch eens in het echt te zien, waar je eigenlijk geen gedacht van hebt hoe dat normaal gezien groeit. Ook een lekkere kokosnoot kunnen proeven en wat verschillende fruitsoortjes. Aansluitend hieraan werden we naar de `slave cave` gebracht, wat een grot is die in het koraal ontstaan is onder de zeebodem en waar de vroegere slavenmeester zijn slaven bijhield. Klinkt spannend he ... Al kunnen we het altijd nog spannender maken met verhalen van levensgrote spinnen en slangen die er ook wonen ... Tja, het grottengebeuren hebben we wel genoeg ervaren nu! Nadien konden we nog even relaxen op een mooi stukje strand!

Verder hebben we ook nog een uitstapje gedaan naar het zogenaamde prison eiland.Vroeger was hier een prison gebouwdvoor de ongehoorzame slaven, maar het is uiteindelijk niet echt in dienst gegaan als gevangenis. Het heeft verschillendefuncties gehad,met als laatste eenfunctie een mooi hotel, met zwembad, bar, bibliotheek,... Bestknap zou je denken, zo helemaal als enige op een eilandje zitten, want verderwoonter niemand. Maar ook dit hotel is in verval geraakt, en nu staat het gewoon leeg. Op het eiland leven er nueen 100 tal grote landschilpadden, een toeristische attractie. Het maakt wel niet uit dat het om geen locale exemplaren gaat, is een overblijfsel van vroegere import ... Maar kom ... Na wat aarzelen (tja we zijn ook niet altijd helden) hebben we de grootste van de hoop toch in zijn nek durven aaien...Hier nog wat op een strandje gelegen (dat werkelijk te klein was voor het aantal dagelijkse bezoekers) en dan terug met het bootje om, na nog even te kunnen snorkelen in open zee,de zonsondergang vanop het water te zien.

Na die paar dagen Stone Town hebben we onszelf nog maar eens even in de watten gelegd en hebben we een knap hotel geboekt in het noorden van Zanzibar. Hier hebben we niet veel meer gedaan dan wat aan het zwembad gelegen (projectje hoe word ik kakbruin ... en niet roodverbrand), wat gelezen, wat gehangen en wat gegeten. En dit was de dagbezigheid van zowat alle hotelbezoekers.

Vandaag zijn we dan met de ferry (deze keer wel de juiste) naar Dar Es Salaam gevaren. Komende nacht vertrekt ons vlucht naar Cairo waar we dan nog een dagje zitten om dan richting Belgie te vliegen. Op de fotootjes van zanzibar zullen jullie nog eventjes moeten wachten. Als we thuis zijn, gaat dit ongetwijfeld sneller lukken. We hebben net het weerbericht van Belgie bekeken ... Hmmm, toch maar op zoek gaan naar iets andere outfits nu, maar verder hebben we veel goesting om jullie allemaal terug te zien bij een goei pint op cafe!

sophie

oooh, klinkt zalig!
zo snel dat het gegaan is he!
bereid je inderdaad maar voor op het weer en alvast een welkom thuis voor jullie!
tot binnenkort!

hildeke

ooooooooooooooooooh ist al voorbij amai schoon geweest

Pieter & Hanne

Jullie hebben een super boeiende reis achter te rug zo te lezen...

Wij maken alvast terug plaats voor jullie zodat jullie ongestoord en rustig kunnen thuiskomen !!

Poot van Carla en een hartelijke welkom terug van ons,

Pieter en Hanne

lambert

Waarschijnlijk al in het vliegtuig terug
heb weer genoten van het verhaal
tot op het personeelsfeest vijdag!!:-)

Kim

Hopelijk liggen er al wat truien klaar want het is hier toch wel koud!

Ik ga jullie verhalen missen!

Groetjes!

Sonja Vermeiren

Waaw, wa ne zalige afsluiter! Hoort er toch ook bij hé. :-) Spijitg da Peter nog efkes ziek werd... Welkom terug thuis en benieuwd naar de rest van de verhalen en de foto's!
tot gauw!
x

hildeke

en gaan hier nu geen andere verhalen meer komen??????? ik wil wel graag horen hoe het personeelsfeest is geweest hé
groetekes